Psykodrama-nettverkworkshopen 02.11.19 på Klækken Hotell

Vi var 30 forventningsfulle psykodramatikere fra hele landet som møttes 2.november. Psykodramametoden ble brukt for å bygge trygghet og tele i storgruppa. Mange hadde hyggelige gjensyn med psykodramakollegaer. Helene Bakke, Elin Backer og undertegnede ledet storgruppeprosessen.

Mai Antonsen og Lillian Tiller var tilstede fra Psykodramainstituttet i Trondheim. Lise Gladhus og Anny Valvik var tilstede fra Norsk Psykodrama Akademi (NPA) og Therese Sand og Carina Holandsli og Gro Slettemark var tilstede fra Moreno Instituttet (MI). Noen av spørsmålene vi brukte tid på i gruppeprosssen var : Hvordan bruker du psykodrama-metoden, filosofien, teorien i din hverdag, og hvordan ønsker du å bruke den?

Lunsjbuffen var et gastronomisk høydepunkt på dagen. Første øvelse da vi kom tilbake til konferanserom A var derfor: Finn et passende fargesjal, ta det på deg og bytt rolle med noe du spiste til lunsj, og møt en annen matrett. Det ble mye latter og fargerike møter med kjøtt,/fisk/pasta/grønnsaker og dessert-rettene.

Kjersti Almåsvold, leder i PIN orienterte om prosessen angående å endre organisasjonen til å kunne inkludere alle med psykodramautdanning på lik linje. Det ble en inkluderende prosess i storgruppa der foreningens fortid og fremtid både møttes og ble forenet.

Dagen gikk fort med fagutvikling og nettverksbygging, og workshopen ga mersmak. Vi var flere som ønsket oss en lignende nettverkssamling jevnlig, kanskje en gang hvert halvår? Det er hyggelig  å møtes og metoden virker alltid når den brukes.

Det er garantert.

Marit Høgalmen Uppstad