5 års jubileum for Fag- og veiledningsseminarene i Rygge

Anny Valvik (nummer 4 fra venstre) og Merete Foldahl ( nummer 3 fra venstre) har ledet faggruppesamlingene på i Rygge i en periode på 5 år. De er opptatt av å holde ferdighetene i faget vedlike. På siste samling i november deltok 8 kvinner.

Intervju med Anny Valvik, psykodramaterapeut og psykiatrisk sykepleier

1.Hvem er målgruppen til disse gruppene?

Målgruppen er ferdig utdannede psykodramatikere på alle nivåer fra assistenter, psykodramaleder, regissører og TEP.

2. Hva foregår på disse samlingene?

Vi har invitert til fag – og veilednings seminar med og uten tema.

Hensikten med fag -og veilednings seminarene er at den enkelte psykodramatiker opprettholder sitt nivå i filosofi, teori og praksis. Det gir mulighet for videreutvikling av egne ferdigheter som psykodramaleder/regissør. Det er i dagens situasjon i Norge få muligheter å utøve psykodrama i praksis, sammen med andre psykodramatikere og få veiledning.

Hoved fokus er å utøve faget vårt, fagutvikling og veiledning.

Fagutvikling har vært i forhold til filosofi, teori og praksis. Hensikten er å bruke psykodrama metoden, og scenen til å vise dette i praksis.

Dette gjøres ved at deltakerne får lede psykodrama gruppen og får prosessing på ledelse, om de ønsker det. I prosessingen fletter vi inn, filosofi og teori til faglig refleksjon f.eks om en dobbel.

Vi bruker en vanlig struktur, på samlingene og klassisk psykodrama

Vi møtes i gruppen på fredag fra 17:30, for de som ønsker en kopp kaffe tea. Vi starter opp samlingen kl.18:00 med å bli kjent og oppvarming til hverandre – bygge en trygg gruppe.

På slutten av kvelden velger vi hvem som vil lede gruppen på lørdag. Psykodramalederne får veiledning til planlegging av Merete og Anny dersom de har behov for det. Psykodramaleder/regissør får mulighet til å ha en co – leder under psykodramaledelsen.

Det har vært mulighet for en leder å lede en oppvarmingsøvelse, spontanitets trening og avslutning av en gruppe. Det har også vært mye kreativitet, lek, sang og massasje.

Det er opp til hver enkelt gruppedeltaker å melde seg til å lede gruppen med det de ønsker.

Det er sosialt fellesskap, som f.eks lørdagskvelden å spise sammen, for de som ønsker det.

3. Hva har tilbakemeldinger vært fra deltakerne?

Det har vært gode tilbakemeldinger og flere har deltatt på flere samlinger, i løpet av de 5 årene vi har arrangert fag – og veilednings seminarer. Det har vært gode, trygge grupper og deltakerne har benyttet muligheten til å lede.  De syns det har vært spennende å se andre jobbe og bli inspirert. Det har vært lærerikt og gruppedeltakerne lærer nye øvelser. Men også å lære andre nye måter å lede på.  Å delta i gruppen gir økt tillit til at metoden virker.

4. Hvis noen er litt nysgjerrige på innholdet, hva vil du si til dem?

Det vil gi dem faglig påfyll, en fin mulighet for god trening og mestring, samt PFO timer.  Bli inspirert av andre og lære nye øvelser og få erfaring med gruppeledelse.

Ønsker du å vite mer om fag-og veiledningsgruppesamlingene som fortsetter i 2024, kontakt Anny, tlf: 971 14 504

Marit Høgalmen Uppstad